Майстер виробничого навчання Сивак Олена Іванівна
Тема за програмою: Технології комп’ютерної обробки інформації.
Тема уроку: Створення бази даних. Способи створення
таблиць. Введення різних типів даних. Редагування, форматування таблиць та
даних. Зв’язування таблиць
Мета уроку: Навчити створювати базу
даних, познайомити учнів з системами керування базами даних. Навчити створювати таблиці в різних режимах. Навчити
учнів редагувати та форматувати таблиці та дані. Зв’язувати таблиці бази даних
різними способами.
Матеріально - технічне забезпечення уроку: персональні комп'ютери з операційною системою
Windows, роздатковий матеріал, інструкційні картки, дошка, проектор.
Міжпредметні зв’язки:
охорона праці, технології комп’ютерної обробки інформації.
Структура уроку
І. Вступний інструктаж (45 хв.)
1.1. Організаційний момент (1
хв.): Привітання, перевірка готовності учнів до
уроку, перевірка присутніх.
Оголошення теми, мети уроку
майстром виробничого навчання.
1.2. Перевірка правил з охорони праці:
- Облаштованість
робочих місць операторів ПЕОМ.
- Вимоги охорони
праці перед початком роботи.
- Вимоги охорони
праці під час роботи.
- Вимоги охорони
праці по закінченню роботи.
1.3. Перевірка знань пройденого матеріалу (10 хв)
Перед тим, як перейти до сьогоднішньої теми, потрібно
згадати, що на уроках технології комп'ютерної обробки інформації ви навчилися
працювати з електронними таблицями Excel.
- Фронтальне опитування учнів з попередньої
теми:
- Назвати способи створення макросів.
- Як вставити об’єкт в електронну таблицю?
- Які операції можна виконувати над рядками та
стовпчиками в ЕТ?
- Види посилань.
- Послідовність введення формули.
- Як створити багатомірну таблицю?
- Що таке сортування?
- Яким чином виконується сортування за
одним параметром?
- Як виконати сортування за кількома
параметрами.
- Що таке фільтрація даних?
- Які є режими фільтрації?
- Як відфільтрувати дані за допомогою авто
фільтра?
1.4. Пояснення нового матеріалу
(пояснення
супроводжується показом прийомів роботи на демонстраційному комп’ютері майстром
в/н)
База даних (БД) — це значна
кількість однорідних даних з конкретної предметної галузі, які зберігаються на комп'ютерних носіях.
Бази даних мають
декілька рівнів представлення. Найнижчий - це фізичний, на якому дані
представляються байтами на певних типах пристроїв для запам’ятовування.
Фізичний рівень представлення баз даних доступний тільки для вузького кола
спеціалістів.
Кожна програма
вибирає із бази лише ті дані, які потрібні тільки для даної задачі.
БД створюють,
якщо є потреба регулярно опрацьовувати великі обсяги однорідної інформації:
списки абітурієнтів, студентів з їхніми оцінками, співробітників підприємства
чи фірми з анкетними даними, розклади руху різних видів транспорту, пропозиції
товарів на ринку, облік матеріалів на складах тощо. Робота з БД має такі етапи:
1)
створення структури БД;
2) введення даних;
3) редагування структури і даних;
4) відшукання інформації в БД;
5) оформлення звітів.
Для
виконання цих робіт є спеціальні програми, такі як Access, FoxPro, dBase-системи та інші. Вони називаються
системами керування базами даних (СКБД).
В Access
база даних — це файл, який містить дані у
вигляді однієї чи кількох таблиць. Окрім таблиць, у файлі БД можуть бути такі
об'єкти: форми, запити, звіти, макроси,
модулі.
Розглянемо
структуру таблиці. Таблиця в БД складається з рядків (записів) і стовпців.
Запис
містить інформацію про один елемент бази даних: одну людину, книжку, продукцію,
рейс тощо. Він складається з полів, які формують структуру запису. Структура
запису фактично визначає структуру таблиці і всієї БД, якщо в ній є лише одна
таблиця.
Поле — це мінімальна (але найважливіша) порція
інформації в записі, над якою визначені операції введення, виведення, перетворення
тощо. Воно має ім'я, значення, характеризується
типом і низкою додаткових властивостей. Нижче наведено приклади типів, назв і
значень полів.
Назва поля Тип поля Значення поля
Прізвище
Текстовий Артист 1.0
Телефон
Числовий 972216
Дата Народженя Дата 12-24-80
Оклад
Грошовий 290 грн.
Біографія Гіперпосилання
текстовий
файл
Фотографія
Об'єкт OLE файл .bmp
Назви полям
дає користувач, назви типів є стандартні, а значення полів випливають зі змісту
конкретної задачі.
Отже, структура таблиці — це
структура запису, тобто сукупність назв полів, їхніх типів та властивостей,
визначених користувачем під час аналізу конкретної задачі. Структура визначає
послідовність розташування даних у записі на фізичному носії і вигляд даних на
екрані.
1.4.1. Додавання полів в таблицю.
Виділити поле, перед яким потрібно
вставити нове, скористатися одним з способів:
В режимі
Конструктора:
а) натиснути
кнопку на панелі інструментів Добавить строки 

б) виконати
команди Вставка – Строки
в) відкрити
контекстне меню на виділеному полі та вибрати команду Добавить строки.
В режимі
таблиць:
а) виконати
команди Вставка – Столбец
б) відкрити
контекстне меню на виділеному полі та вибрати команду Добавить столбец.
1.4.2. Знищення
полів.
Виділити поле, яке потрібно знищити, скористатися
одним з способів:
В режимі
Конструктора:
а) натиснути
кнопку на панелі інструментів Удалить строки 

б) виконати
команди Правка -- Удалить
в) відкрити
контекстне меню на виділеному полі та вибрати команду Удалить
строки.
В режимі
таблиць:
а) виконати
команди Правка – Удалить столбец
б) відкрити
контекстне меню на виділеному полі та вибрати команду Удалить столбец.
В результаті будь-якої з цих дій на
екрані з’явиться вікно із попередженням про знищення поля. Потрібно підтвердити
знищення.
1.4.3. Додавання записів в таблицю.
Виділити запис, перед яким потрібно
вставити новий запис, скористатися одним з способів:
В режимі
таблиць:
а) натиснути
кнопку на панелі інструментів Новая запись 

б) виконати
команди Вставка – Новая запись
в) відкрити контекстне
меню на виділеному записі та вибрати команду Новая запись.
1.4.4. Знищення записів.
Виділити запис, який потрібно знищити,
скористатися одним з способів:
В режимі
таблиць:
а) натиснути
кнопку на панелі інструментів Удалить запись

б) виконати
команди Правка -- Удалить запись
в)
відкрити контекстне меню на виділеному записі та вибрати команду Удалить
запись.
В результаті будь-якої з цих дій на
екрані з’явиться вікно із попередженням про знищення запису. Потрібно
підтвердити знищення.
1.4.5. Зміна ширини поля.
В режимі
таблиць:
а) натиснути
кнопку на панелі інструментів Ширина столбца 

б) виконати
команди Формат – Ширина столбца
в) контекстне
меню, команда Ширина столбца, діалогове вікно, в якому задаються точні
розміри,
г) для автоматичної
зміни – двічі клацнути на правій межі між назвами полів.
1.4.6. Зміна висоти запису.
В режимі
Конструктора:
а) натиснути
кнопку на панелі інструментів Высота строки 

б) виконати
команди Формат – Высота строки
в) контекстне
меню, команда Высота строки, діалогове вікно, в якому задаються точні
розміри,
г) за допомогою
миші перемістити межу між записами.
1.4.7. Переміщення полів та записів.
В режимі таблиць
і в режимі Конструктора відбувається однаково:
Виділити потрібне поле, натиснути ліву
кнопку миші та перемістити поле в потрібне місце.
1.4.8. Копіювання полів та їх властивостей.
В режимі
Конструктора:
виділити поле та скористатися
одним із способів копіювання даних в офісних програмах Windows.
1.4.9. Копіювання записів.
В режимі
таблиці:
виділити запис та скористатися
одним із способів копіювання даних в офісних програмах Windows.
1.4.10. Встановлення ключового поля (Пояснення проводити за
допомогою навчальної програми на CD – диску та плаката)
Ключовим призначається поле, яке має унікальні значення (коди,номери,
шифри). Значення таких полів використовуються для створення зв’язку між двома
таблицями. Ключ є ідентифікатором кожного запису бази даних і не може мати
нульових значень або таких, що повторюються.
Для призначення поля ключовим потрібно в режимі Конструктора виділити потрібне
поле та вибрати один з способів:
а) Правка – Ключевое поле,
б) кнопка Ключевое поле на панелі інструментів.
1.4.11.Суть
установлення зв’язку між двома таблицями полягає у тому, що значення стовпця
першої таблиці (джерела) вміщується в другу таблицю. У програмі Access для створення
зв’язків між таблицями використовують команду Схема данных та Мастер
подстановок.
Щоб встановити
зв’язки між таблицями, виконайте наступні дії:
Використовуючи
кнопку Схема даннях:
1. В
вікні бази даних відкрийте вкладку Таблиці і виберіть команду Сервіс
База даних; або клацніть правою кнопкою миші на вкладці Таблиця у
вікні бази даних і виберіть з контекстного меню команду Схема Даних
з’явиться вікно Схема Даних. Якщо зв’язки створюються вперше, вони
будуть містити діалогове вікно Добавление Таблицы.
2.
Виберіть таблицю, яку б ви хотіли використати при встановленні зв’язків, після
цього клацніть на кнопці Добавить, щоб додати таблицю в вікно Схема
даних.
3.
Повторіть п.2 для всіх таблиць, які б ви хотіли додати у вікно і клацніть на
кнопці Закрити.
4.
Для створення зв’язків між таблицями перемістіть поле, що необхідно зв’язати,
із першої таблиці в відповідне поле в іншу таблицю. Після того, як ви
перемістите поле і вийдете з нього, з’явиться діалогове вікно зв’язку.
5.
Якщо необхідно, змініть імена полів, що запропоновані в цьому діалоговому
вікні.
6.
Для автоматичної підтримки цілісності бази даних встановіть прапорець Забезпечення
цілісності даних. Якщо цей режим вкл., то ви можете використати інші
прапорці, розташовані нижче. Якщо включений Режим Каскадного зв’язку полів,
то зміни, зроблені в зв’язному полі першої таблиці автоматично будуть
перенесені в поля зв’язної таблиці, що містить ті ж дані. При включенні Режиму
Каскадного вилучення запису в першій таблиці автоматично приведе до
вилучення відповідних записів зв’язної таблиці.
7.
Виберіть тип зв’язку (один-до-одного або один-до-багатьох.) Найчастіше
використовується зв’язок один-до-багатьох.
8.
Клацніть на кнопці Створити, щоб створити зв’язок.
9.
Повторити пп.1 – 8 для кожного зв’язку між таблицями, який ви хочете
встановити. Після цього закрийте вікно Зв’язку. Коли Access запитає, чи
потрібно зберегти зв’язки, клацніть на кнопці Так.
Щоб переконатися
в наявності зв’язку між таблицями: меню Сервис – команда Схема данных –
вікно Схема данных.
1.5. Закріплення знань з вступного інструктажу:
а) Учень біля демонстраційного комп'ютера розповідає алгоритм створення таблиці.
б)
Другий учень біля демонстраційного комп'ютера розповідає алгоритм створення
зв’язків між таблицями.
б) Фронтальне опитування
з пройденого матеріалу:
1.
Що таке база даних?
2.
Яке призначення програми Access?
3.
З чого складається база даних?
4.
Що таке запис?
5.
Наведіть приклади баз даних?
6.
Які є типи полів?
7.
Наведіть приклад
запису.
8.
Що таке структура таблиці?
9.
З чого складається база даних?
10. Що таке поле?
11. Як створити зв’язок між
таблицями?
ІІ. Основна частина уроку (Відпрацювання
навчально-тренувальних вправ за темою та поточний інструктаж).
Відпрацювання вправ учнями відповідно до
завдань.
Здійснюю обхід робочих місць із метою
контролю:
1. Дотримання учнями правил охорони праці.
2. Правильності відпрацювання вправ.
3. Визначення типових помилок.
4. Організації робочих місць.
6. Поточного інструктажу з учнями.
7. Перевірки ходу і результатів виконання
навчально-виробничих робіт.
Проводжу колективний інструктажу, якщо виникли
труднощі в роботі, характерні для більшості учнів групи.
ІІІ. Заключний
інструктаж (Підведення навчально-виховних результатів уроку) Перевірка виконаних робіт.
1. Виявлення типових помилок, які були допущені
під час виконання вправ, обговорення способів їх усунення.
2. Бесіда, основним змістом якої є аналіз
навчальної роботи, проведеної за день.
3. Підведення підсумків.
4. Аргументоване оцінювання знань учнів із
занесенням оцінок до картки контролю, що містить оцінки вступного та поточного
інструктажів.
ІV. Завдання додому. Повторити матеріал зі спецтехнології, пов’язаний з темою наступного
заняття.
V. Прибирання робочих місць: вологе прибирання лабораторії (майстерні)
перед початком і по закінченню роботи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий